Další funkce:
Vyrovnávají nesousosost spojovaných hřídelů
Umožňují vyrovnání tepelné dilatace
Usnadňují výrobu a dopravu hřídelů libovolné délky
Umožňují axiální posuv hřídelů
Tlumí rázy
Umožňují plynulý rozběh stroje
Umožňují spojení a rozpojení hřídelů za chodu
Chrání pracovní stroj před přetížením
Vyrovnávají nesousosost spojovaných hřídelů
Umožňují vyrovnání tepelné dilatace
Usnadňují výrobu a dopravu hřídelů libovolné délky
Umožňují axiální posuv hřídelů
Tlumí rázy
Umožňují plynulý rozběh stroje
Umožňují spojení a rozpojení hřídelů za chodu
Chrání pracovní stroj před přetížením
Třecí dvojice spojek/brzd
Konstrukční díly, které dvoří třecí dvojice u spojek a brzd jsou:
Lamely
Kotouče
Bubny
Čelisti
Pásy
Lamely
Kotouče
Bubny
Čelisti
Pásy
Pro docílení vysokého součinitele tření a dlouhé životnosti se jeden dílec z dvojice opatřuje třecím obložením (přinýtováním, přilepením - dnes více používané)
Ocelové třecí plochy se brousí na Ra = 0,1 mm nebo lapují
Organické obložení - ocel/litina
Jako obložení se dříve používal azbest (zdravotně závadný, již se nepoužívá)
Dnes se používá krátká skleněná vlákna, olejivzdorný kaučuk, syntetická pryskyřice, třecí přísady ve formě kovového prachu
Obchodní označení OS, RUBOS, Ferodo (dříve)
Jako obložení se dříve používal azbest (zdravotně závadný, již se nepoužívá)
Dnes se používá krátká skleněná vlákna, olejivzdorný kaučuk, syntetická pryskyřice, třecí přísady ve formě kovového prachu
Obchodní označení OS, RUBOS, Ferodo (dříve)
Kovokeramické obložení - ocel/litina
Kovokeramický třecí materiál je mnohosložkový (vyrábí se smícháním prášků kovů mědi, železa, hořčíku, olova, cínu) a nekovových složek (SiO2, Al2O3, grafit, mullit, MoS2)
Obchodní název Diafrikt
Kovokeramický třecí materiál je mnohosložkový (vyrábí se smícháním prášků kovů mědi, železa, hořčíku, olova, cínu) a nekovových složek (SiO2, Al2O3, grafit, mullit, MoS2)
Obchodní název Diafrikt
Papírové obložení - ocel
Třecí materiál na bázi celulózy je určen JEN pro spojky vydatně mazané
Zvlášť vhodný pro řadící spojky automatických převodovek vozidel, které při zaření i potom nemění točivý moment -> jízda je zcela plynulá
Třecí materiál na bázi celulózy je určen JEN pro spojky vydatně mazané
Zvlášť vhodný pro řadící spojky automatických převodovek vozidel, které při zaření i potom nemění točivý moment -> jízda je zcela plynulá
Ocel - ocel
Nutno použít u spojek elektromagneticky řazených spojek se sadou lamel, kterými protéká magnetický tok
Tloušťka lamel bývá podle velikosti 1,5 mm a více (nejméně jedna setina průměru lamely)
Nutno použít u spojek elektromagneticky řazených spojek se sadou lamel, kterými protéká magnetický tok
Tloušťka lamel bývá podle velikosti 1,5 mm a více (nejméně jedna setina průměru lamely)
Spolehlivost spojek
Spojku NEMÁ být předimenzovaná, aby při poruše nebyl porušen druhý stroj
Při montáži je nutné věnovat pozornost:
Vymezení vůle
Dodržování osových vzdáleností konců hřídelů
Dovolené nesouososti hřídelů
Dovolenému házení
Vymezení vůle
Dodržování osových vzdáleností konců hřídelů
Dovolené nesouososti hřídelů
Dovolenému házení
Při montáži i pružných spojek je dovolená nesousosost 0,05 mm
Údržba spojek:
Mazání:
Některé druhy spojek pracují s olejovou náplní
Některé druhy se naplní plastickým mazivem jen při montáži
Mazání:
Některé druhy spojek pracují s olejovou náplní
Některé druhy se naplní plastickým mazivem jen při montáži
Výměna dílů:
např.
- Třecí obložení
- Sada lamel
- Přívodní kartáčky
- Pružné členy
Po nedovoleném opotřebení výše zmíněných částí spojky se poškozuje i spoluzabírajících část
např.
- Třecí obložení
- Sada lamel
- Přívodní kartáčky
- Pružné členy
Po nedovoleném opotřebení výše zmíněných částí spojky se poškozuje i spoluzabírajících část