K přenosu točivého momentu z hnacího kola na hnané dochází v důsledku tření mezi řemenicí a řemenem
Velikost přenášeného momentu závisí:
1. Velikost napínací síly
2. Velikost součinitele tření materiálů řemene a řemenice
3. Velikost úhlu opásání
- Úhel styku řemene s řemenicí
- Úhel lze zvětšit použitím napínacího kola
1. Velikost napínací síly
2. Velikost součinitele tření materiálů řemene a řemenice
3. Velikost úhlu opásání
- Úhel styku řemene s řemenicí
- Úhel lze zvětšit použitím napínacího kola
Převod je nepřesný (ve stykové ploše mezi řemenicí a řemenem dochází ke skluzu)
Velikost skluzu je závislá:
1. Velikost přenášeného točivého momentu
2. Úhel opásání
3. Součinitele tření
4. Velikost napínací síly
1. Velikost přenášeného točivého momentu
2. Úhel opásání
3. Součinitele tření
4. Velikost napínací síly
Výhody
Velmi tichý chod
Pružný záběr - Tlumení kmitání, chvění
Snesou velmi vysokou obvodovou rychlost
Nízké náklady na provoz (není nutno mazat) - Nejlevnější převod
Možnost funkce: Pojistné spojky proti přetížení (prokluz)
Nevyžaduje přesnou výrobu a montáž
Pružný záběr - Tlumení kmitání, chvění
Snesou velmi vysokou obvodovou rychlost
Nízké náklady na provoz (není nutno mazat) - Nejlevnější převod
Možnost funkce: Pojistné spojky proti přetížení (prokluz)
Nevyžaduje přesnou výrobu a montáž
Nevýhody
Nezaručení stálého převodového poměru, tj. prokluz - nespolehlivá kinematika (výjimku tvoří ozubený řemen)
Nutné předepnutí
Přídavné namáhání ložisek a hřídelů
Vyvození předepnutí - napínací ústrojí:
- Zkrácení řemenu při nezměněné osové vzdálenosti
- Napínání kladkou (stálá osová vzdálenost), přitlačovanou závažím, pružinou nebo posuvem kladky
- Zvětšením vzdálenosti os (nejjednodušší, nejlevnější, nejjistější)
- Samonapínací tíhou hnacího motoru
- Reakčním momentem
Přídavné namáhání ložisek a hřídelů
Vyvození předepnutí - napínací ústrojí:
- Zkrácení řemenu při nezměněné osové vzdálenosti
- Napínání kladkou (stálá osová vzdálenost), přitlačovanou závažím, pružinou nebo posuvem kladky
- Zvětšením vzdálenosti os (nejjednodušší, nejlevnější, nejjistější)
- Samonapínací tíhou hnacího motoru
- Reakčním momentem
Vytahování a opotřebení řemenů
Nízká tuhost převodu
Při prokluzu vzniká statická elektřina
Nízká tuhost převodu
Při prokluzu vzniká statická elektřina
Špatná odolnost vůči:
- Vysokým teplotám
- Vlhkosti
- Prachu
- Nečistoty (např. mastnoty)
- Vysokým teplotám
- Vlhkosti
- Prachu
- Nečistoty (např. mastnoty)
Větší rozměry převodu
Použití
Kde jsou kladeny požadavky na:
- Velkou osovou vzdálenost kol
- Klidný a tichý chod
- Není nutný přesný převod
- Velkou osovou vzdálenost kol
- Klidný a tichý chod
- Není nutný přesný převod
1. Převody plochými řemeny
Používá se zřídka, pouze v případě kdy je příliš velká vzdálenost řemenic
Pro zvětšení úhlu opásání se používají napínací kladky
Nejčastěji se používají kožené řemeny (vyrábí se z hovězí usně)
Pro zvětšení úhlu opásání se používají napínací kladky
Nejčastěji se používají kožené řemeny (vyrábí se z hovězí usně)
Konce řemenů se spojují:
Lepením
Sponami, svorkami
Sešitím
Lepením
Sponami, svorkami
Sešitím
Řemeny se vyrábí v normalizovaných rozměrech
Řemenice se vyrábí z oceli nebo litiny s dostatečným opracováním funkčních ploch
Pro dobré vedení řemenu bývá vnější povrch řemenice mírně zaoblen (bombirován)
Řemenice se vyrábí z oceli nebo litiny s dostatečným opracováním funkčních ploch
Pro dobré vedení řemenu bývá vnější povrch řemenice mírně zaoblen (bombirován)
2. Převody klínovými řemeny
Častější použití než ploché řemeny - Větší účinnost -Tření v klínové drážce je větší než na rovinné ploše - Možnost přenosu většího točivého momentu
Možnost použití několika řemenů vedle sebe, u plochých řemenů to není možné
Tvar i rozměry klínových řemenů jsou normalizovány, u plochých to není možné
a) Klasický klínový řemen
Univerzálně použitelný
Maximální rychlost řemene: 30 m/s
a) Klasický klínový řemen
Univerzálně použitelný
Maximální rychlost řemene: 30 m/s
b) Úzký klínový řemen (automobilový)
Převody nenáročný na prostor
Přenos velkých výkonů
Maximální rychlost řemene: 40 m/s
Převody nenáročný na prostor
Přenos velkých výkonů
Maximální rychlost řemene: 40 m/s
c) Výkonný klínový řemen
Pro přenos velkých výkonů v malém prostoru
Dobré ohybové vlastnosti (zuby na vnitřním obvodu)
Dobrá příčná tuhost díky příčným vláknům
Maximální rychlost řemene: 50 m/s
Pro přenos velkých výkonů v malém prostoru
Dobré ohybové vlastnosti (zuby na vnitřním obvodu)
Dobrá příčná tuhost díky příčným vláknům
Maximální rychlost řemene: 50 m/s
d) Dvojklínový řemen
Pro pohon několika řemenic s opačným smyslem otáčení
Vhodné pro střídavý ohyb
Maximální rychlost řemene: 30 m/s
Vhodné pro střídavý ohyb
Maximální rychlost řemene: 30 m/s
e) Násobný klínový řemen
Vhodné pro velká rázová zatížení
Použitelné pro velké vzdálenosti os bez vodící kladky
Maximální rychlost řemene: 30 m/s
Nutná ochrana před znečištěním (nečistoty se zamačkávají do mezer mezi řemeny)
Vhodné pro velká rázová zatížení
Použitelné pro velké vzdálenosti os bez vodící kladky
Maximální rychlost řemene: 30 m/s
Nutná ochrana před znečištěním (nečistoty se zamačkávají do mezer mezi řemeny)
Klínový řemen je zhotoven ze tří vrstev:
Vnitřní vrstva je zhotovené textilními vlákny, které jsou zality v pryžové vložce
Vnější vrstva tvoří obal
Vnitřní vrstva je zhotovené textilními vlákny, které jsou zality v pryžové vložce
Vnější vrstva tvoří obal
Usazení řemenů v klínové drážce
Řemenic jsou zhotoveny z litiny, oceli nebo i plastů
Použití: např.
Dopravníky
Dřevoobrábějící stroje
Automobily
Dopravníky
Dřevoobrábějící stroje
Automobily
3. Převody ozubenými řemeny
Rozšiřují se až v poslední době
Spojují výhody řetězových a řemenových převodů
Řemen je vyroben z pryže nebo jiného vhodného materiálu
Na vnitřní části řemene je ozubení, které je i na obvodě řemenic
Nedochází k prokluzu
Tlumí rázy na rozdíl od řetězového převodu
Spojují výhody řetězových a řemenových převodů
Řemen je vyroben z pryže nebo jiného vhodného materiálu
Na vnitřní části řemene je ozubení, které je i na obvodě řemenic
Nedochází k prokluzu
Tlumí rázy na rozdíl od řetězového převodu
Žádné komentáře:
Okomentovat