K přenosurotačního pohybu a točivého momentu k kola hnacího na kolo hnané dochází v důsledku tření, které vzniká ve stykových plochách obou kol
Ke vzniku tření je zapotřebí, aby byli obě kola k sobě přitlačovány silou
- Síla je nejčastěji vyvozená pružinou
- Jedno kolo je uloženo pevně a druhé posuvně
- Síla je nejčastěji vyvozená pružinou
- Jedno kolo je uloženo pevně a druhé posuvně
Čím větší je tření, tím může být větší přenášený točivý moment
Převod je nepřesný- Dochází k prokluzu:
Velikost skluzu závisí na:
a) Velikost silového zatížení převodu
a) Velikost silového zatížení převodu
b) Velikost přítlačné síly
Malá přítlačná síla:
Malá přítlačná síla:
- Ve třecích plochách se nevytvoří dostatečně velké tření
- Při silovém zatížení dochází k prokluzu kol
Velká přítlačná síla:
- Velké zatížení ložisek
- Příčina zadření kol
Velká přítlačná síla:
- Velké zatížení ložisek
- Příčina zadření kol
c) Druh materiálu třecích kol (součinitel tření)
Velikost skluzu může činit až 10%
Přenáší menší točivé momenty - Přenášený výkon je omezen:
- Prokluzem
- Tvorbou pittingů (otlačení)
- Opotřebením (trvanlivostí)
- Ohřátím (zadřením)
- Prokluzem
- Tvorbou pittingů (otlačení)
- Opotřebením (trvanlivostí)
- Ohřátím (zadřením)
Výhody:
Klidný, téměř bezhlučný chod
Tlumí rázy prokluzováním při:
- Proměnlivém zatížení
- Změně rychlosti
- Reverzaci (otočení smyslu otáčení)
- Rozběhu
Jednoduchá konstrukce
Malé požadavky na přesnost
Není třeba tažných elementů (řemeny, řetězy, lana)
Vyměnitelnost třecího obložení - Velká trvanlivost
Klidný, téměř bezhlučný chod
Tlumí rázy prokluzováním při:
- Proměnlivém zatížení
- Změně rychlosti
- Reverzaci (otočení smyslu otáčení)
- Rozběhu
Jednoduchá konstrukce
Malé požadavky na přesnost
Není třeba tažných elementů (řemeny, řetězy, lana)
Vyměnitelnost třecího obložení - Velká trvanlivost
Nevýhody:
Náchylnost k zadírání (při větších rychlostech a přítlačné síle)
Nestejnoměrně přenášený pohyb a výkon
Skluz (viz výše)
Velký tlak na hřídel a ložiska vyvolaný přítlačnou silou
Opotřebení kol, které narušuje kruhovitost- Neklidnost chodu
Náchylnost k zadírání (při větších rychlostech a přítlačné síle)
Nestejnoměrně přenášený pohyb a výkon
Skluz (viz výše)
Velký tlak na hřídel a ložiska vyvolaný přítlačnou silou
Opotřebení kol, které narušuje kruhovitost- Neklidnost chodu
Použití:
Kde jsou požadavky na:
- Klidný a tichý chod
- Malou osovou vzdálenost třecích kol
- Není nutný přesný převod
Kde jsou požadavky na:
- Klidný a tichý chod
- Malou osovou vzdálenost třecích kol
- Není nutný přesný převod
Výpočet třecích převodů
Výpočet třecí síly:
Výpočet normálové síly:
Ft ... Třecí síla
Fn ... Přítlačná síla
k ... Součinitel bezpečnosti
f ... Součinitel tření
Mk ... Kroutící moment
D ... Průměr na kterém působí síla
Třecí kola
Materiály třecích kol:
Pryž, kůže:
- Velký součinitel tření
- Malá životnost
Kalená ocel:
- Velká životnost
- Malý součinitel tření
Pryž, kůže:
- Velký součinitel tření
- Malá životnost
Kalená ocel:
- Velká životnost
- Malý součinitel tření
Materiál se volí podle požadavků, které jsou na třecí převod kladeny
Žádné komentáře:
Okomentovat