1. Ventilové rozvody
Použití: U čtyřdobých motorů
Rozvod SV
Konstrukčně nejednodušší
Malé se pohybující hmoty
Nevýhody:
- Obtížné seřizování vůle (špatný přístup ke zdvihátkům)
- Nízký kompresní poměr vlivem nevhodného kompresního prostoru
Používá se málo
Rozvod OHV
Větší hlučnost
Větší počet částí s přímočarým vratným pohybem -> Velké setrvačné síly v rozvodu
Jednoduché uspořádání
Snadné seřizování vůle ventilů
Použití: Motory s menšími otáčkami
Rozvod OHC
Vačkový hřídel je umístěn na hlavách válců
Bývá poháněn převodovým hřídelem rozvodu (2 páry šroubových nebo kuželových kol), řetězem nebo ozubenými koly
Použití: Motory s většími otáčkami
Rozvod F
Kombinace rozvodu OHV a SV
Pro složitost se málo používá
Části ventilového rozvodu
Vačkový hřídel
Ovládají ventilový rozvod
Otáčky jsou vázány na otáčky klikového hřídele (u čtyřdobých motorů jsou otáčky vačkového hřídele poloviční)
Vyrábějí se jako celistvé z ocelí třídy 12,14,15, 16 zápustkovým kováním
- Po obrobení se cementují a kalí
Vačky
Řídí průběh otevírání a zavírání ventilů
- Otevírání je řízeno vačkou
- Ventil zavře pružina
Rozdělení: (podle tvaru boku)
- Tangenciální
- S vypouklým nebo vydutým bokem
- Harmonické
Zdvihátka ventilů
Přenášejí pohyb z vaček na ostatní části rozvodu
Druhy:
- Kladková
- Kluzná
Hydraulická samočinně vymezují vůli v rozvodu
Rozvodné tyčky
U rozvodu OHV přenášejí pohyb ze zdvihátek na vahadla
Vahadla ventilů
U rozvodu OHV přenášejí pohyb z rozvodové tyčky na ventil
U rozvodu OHC přenášejí pohyb z vačky na ventil
Pružiny ventilů
Udržují požadovaný průběh rychlosti a zrychlení zdvihu ventilům při jejich zavírání
Překonávají setrvačné síly i tření v rozvodovém ústrojí
Udržují ventily v uzavřené poloze při podtlaku během sacího zdvihu
Ventilů
Otevírají nebo zavírají plnící i výfukové průřezy v pracovním prostoru válce
a) Výfukové ventily
Musí odolávat tepelnému i mechanickému namáhání ->
- Musí být pevné i při vysokých teplotách
- Nesmí se vlivem teploty deformovat
- Nesmí podléhat korozi
- Musí odolávat opotřebení
- Nesmí být kalitelné při prudkém ochlazení
Vyrábí se z austenitických ocelí legovaných chromem, niklem a wolframem nebo molybdenem
Používají se ventily i plněné sodíkem
b) Sací ventily
Jsou méně tepelně namáhané
Vyrábí se z austenitických ocelí, ale jsou méně legované
Časování ventilového rozvodu čtyřdobých motorů
Sací ventily
Otevírají se před začátkem sacího zdvihu, aby na začátku zdvihu byly dostatečně velké průřezy pro nasátí palivové směsi
Zavírání bývá se zpožděním - využívá se kinetické energie proudu vzduchu (směsi) při plnění válce
Počátek otevírání i konec zavírání je závislý zejména na délce sacího potrubí
Výfukové ventily
Otevírají se před začátkem výfukového zdvihu, aby se ještě před výfukem vyrovnal tlak ve válci s tlakem ve výfukovém potrubí
Příliš velký předstih otevření ventilu snižuje výkon motoru a zvyšuje tepelné namáhání výfukového ventilu
Konec zavírání je až za horní úvratí, aby se lépe využila pohybová energie výfukových plynů k vypláchnutí válce
Seřizování
Vůle v rozvodu umožňuje tepelnou dilataci součástí -> Dobrá těsnost
Bývá 0,1 až 0,3 mm
Nastavuje se stavěcími šrouby
Velká vůle způsobuje hlučnost rozvodu
U rozvodu SV se vůle za provozu snižuje; U rozvodu OHV zvětšuje
2. Šoupátkové rozvody
Výhody:
Dobré plnění válců (velké průřezy)
Odpadá tepelné namáhání výfukových ventilů
Možnost využití většího kompresního poměru
Nevýhody:
Zhoršený přestup tepla (z pístu do válce)
Obtížné těsnění a mazání
3. Pístové (kanálové) rozvody
Použití: Dvoudobé motory
Sací, přepouštěcí i výfukový kanál je umístěn ve stěně válce a otevírá se pístem
Dvoukanálový rozvod - Sání ovládá samočinný ventil nebo šoupátko
Tříkanálový rozvod - Nejčastější
Způsoby vyplachování válce
a) Příčné
Konstrukčně jednoduché
Nevýhoda:Nutnost nálitku (deflektoru) na dně pístu -> Sklon ke klepání
b) Tříproudé
Dobré vyplachování
Konstrukčně složitější
c) Vratné
Dobré vyplachování
Nejčastější použití
d) Souproudé
Téměř dokonalé vyplachování
Konstrukčně složité
Časování rozvodu dvoudobých motorů
a) Souměrné časování
Výfukový a přepouštěcí kanál se otevírá a zavírá ve stejném úhlu vzhledem k dolní úvratí pístu
Výhoda Jednoduchá konstrukce rozvodu i motoru
Nevýhoda: Přepouštěcí kanál se zavírá dříve než výfukový -> Nedokonalé plnění válce
b)Nesouměrné časování
Přepouštěcí kanál se zavírá později než výfukový -> Lepší plnění
Složitější rozvod