Jejich provozní teplota se pohybuje v rozmezí 600 až 950°C
Maximální namáhání lopatek: 50 MPa
Materiál:
- Nerezavějící chromové oceli (až 12 % chromu
- Austenitické chromové oceli
- Speciální slitiny a speciální materiály odolávající vysokým teplotám
Maximální namáhání lopatek: 50 MPa
Materiál:
- Nerezavějící chromové oceli (až 12 % chromu
- Austenitické chromové oceli
- Speciální slitiny a speciální materiály odolávající vysokým teplotám
Oběžné lopatky
Provozní teploty jsou podobné jako u rozváděcích lopatek (550 až 900 °C)
Lopatky jsou ze stejných materiálů jako rozváděcí (nerezavějící chromové oceli)
Lopatky jsou ze stejných materiálů jako rozváděcí (nerezavějící chromové oceli)
Životnost:
Průmyslové turbíny: 50 000 až 100 000 hodin
Letecké motory: 1 000 až 5 000 hodin
Průmyslové turbíny: 50 000 až 100 000 hodin
Letecké motory: 1 000 až 5 000 hodin
Extrémně namáhaná součást -> Nutno brát v úvahu:
Namáhání na tah odstředivou silou
Namáhání na tah odstředivou silou
Namáhání na ohyb momentem výsledné síly a příslušného ramena
- Uvažovat o podstatném snížení pevnosti v tahu a v ohybu vlivem vysoké teploty (i pro předchozí bod)
- Uvažovat o podstatném snížení pevnosti v tahu a v ohybu vlivem vysoké teploty (i pro předchozí bod)
Tečení za tepla
- Za každou provozní hodinu se lopatka trvale prodlouží
- Za každou provozní hodinu se lopatka trvale prodlouží
Chvění (kmitání)
- Zdroj nebezpečných únavových lomů
- Utržená jedna lopatka zničí celý rotor
- Zdroj nebezpečných únavových lomů
- Utržená jedna lopatka zničí celý rotor
Rotor
Průměrné provozní teploty: 200 až 600 °C
V různých místech jsou značné tepelné rozdíly
V různých místech jsou značné tepelné rozdíly
Obvykle jako výkovek
- Hřídel s nasazenými oběžnými koly nebo jako buben
- Hřídel s nasazenými oběžnými koly nebo jako buben
Materiál:
- Perlitické oceli legované na vysokou teplotní odolnost
- Chromové a austenitické oceli
- Perlitické oceli legované na vysokou teplotní odolnost
- Chromové a austenitické oceli
Přesně obroben
Pečlivě staticky a dynamický vyvážen
Pečlivě staticky a dynamický vyvážen
Skříň plynové turbíny
Průmyslové turbíny: Dvoudílný odlitek
Letecké turbíny: Těleso turbíny je lisováno z jednotlivých plechových částí a ty jsou pak navzájem svařeny
Materiály mají podobné složené jako materiály na odlitky
Letecké turbíny: Těleso turbíny je lisováno z jednotlivých plechových částí a ty jsou pak navzájem svařeny
Materiály mají podobné složené jako materiály na odlitky
Plamenec spalovací komory
Provozní teploty: 700 až1 1 100 °C
Materiál:
Austenitická ocel
Speciální oceli z chromu, niklu, kobaltu
Austenitická ocel
Speciální oceli z chromu, niklu, kobaltu
U leteckých motorů ještě někdy povlakován ze speciálních keramických materiálů
Žádné komentáře:
Okomentovat