Obtížné je vyvažovat setrvačné síly posuvných hmot a jejich momenty, které vznikají za provozu -> vznik chvění -> snížení životnosti
Spalovací turbína je pro menší výkony málo hospodárná
Snahou bylo zkonstruovat motor, který by měl:
Jednoduché pohybové vlastnosti jako turbína
Stejný pracovní oběh jako pístový stroj
Jednoduché pohybové vlastnosti jako turbína
Stejný pracovní oběh jako pístový stroj
Výše uvedeným vlastnostem nejlépe vyhovují motory s kruhovým pohybem pístu
Rozdělení:
a) Motory s kyvným pohybem pístu
a) Motory s kyvným pohybem pístu
b) Motory s prostým rotačním pohybem pístu
S kluznými lištami
S rotačním těsnícím ústrojím
S kapalinovým těsnícím prstencem
S kluznými lištami
S rotačním těsnícím ústrojím
S kapalinovým těsnícím prstencem
c) Motory s krouživým pohybem pístu
Motory s krouživým pohybem pístu - Wankel
Nejpoužívanější
Poměr počtu zubů velkého kola k počtu zubů malého kola: 3:2
Poměr otáček hřídele k pístu: 3:1
Za jednu otáčku pístu vykoná každý bok jeden pracovní oběh -> Jeden pístový Wankelův motor je ekvivalent dvouvalcovému čtyřdobému motoru
Poměr počtu zubů velkého kola k počtu zubů malého kola: 3:2
Poměr otáček hřídele k pístu: 3:1
Za jednu otáčku pístu vykoná každý bok jeden pracovní oběh -> Jeden pístový Wankelův motor je ekvivalent dvouvalcovému čtyřdobému motoru
Výhody
Klidnější a rovnoměrnější chod
Lepší hmotnostní a prostorové ukazatele
Menší počet součástí
Klidnější a rovnoměrnější chod
Lepší hmotnostní a prostorové ukazatele
Menší počet součástí
Nevýhody
Obtížné utěsnění komor
Větší kluzné rychlosti lišt
Jednostranné tepelné zatížení skříně
Protáhlý tvar spalovacího prostoru
Nízká hodnota skutečného kompresního poměru
Větší měrná spotřeba paliva a oleje
Obtížné utěsnění komor
Větší kluzné rychlosti lišt
Jednostranné tepelné zatížení skříně
Protáhlý tvar spalovacího prostoru
Nízká hodnota skutečného kompresního poměru
Větší měrná spotřeba paliva a oleje
Žádné komentáře:
Okomentovat