Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

2.14 SPALOVACÍ MOTORY S KRUHOVÝM POHYBEM PÍSTU

Pístový spalovací motory mají určité nedostatky způsobené zejména klikovým mechanismem
Obtížné je vyvažovat setrvačné síly posuvných hmot a jejich momenty, které vznikají za provozu -> vznik chvění -> snížení životnosti

Spalovací turbína je pro menší výkony málo hospodárná

Snahou bylo zkonstruovat motor, který by měl:
Jednoduché pohybové vlastnosti jako turbína
Stejný pracovní oběh jako pístový stroj

Výše uvedeným vlastnostem nejlépe vyhovují motory s kruhovým pohybem pístu

Rozdělení:
a) Motory s kyvným pohybem pístu

b) Motory s prostým rotačním pohybem pístu
S kluznými lištami
S rotačním těsnícím ústrojím
S kapalinovým těsnícím prstencem

c) Motory s krouživým pohybem pístu


Motory s krouživým pohybem pístu - Wankel

Nejpoužívanější
Poměr počtu zubů velkého kola k počtu zubů malého kola: 3:2
Poměr otáček hřídele k pístu: 3:1
Za jednu otáčku pístu vykoná každý bok jeden pracovní oběh -> Jeden pístový Wankelův motor je ekvivalent dvouvalcovému čtyřdobému motoru

Výhody
Klidnější a rovnoměrnější chod
Lepší hmotnostní a prostorové ukazatele
Menší počet součástí

Nevýhody
Obtížné utěsnění komor
Větší kluzné rychlosti lišt
Jednostranné tepelné zatížení skříně
Protáhlý tvar spalovacího prostoru
Nízká hodnota skutečného kompresního poměru
Větší měrná spotřeba paliva a oleje

Žádné komentáře:

Okomentovat