Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

2.18.2 RAKETOVÉ MOTORY

V podstatě tryskové motory (potřebný tah se vyvodí proudící spaliny v trysce)

Motory na tuhá paliva

Střelný prach, který je vylisován do tvaru dutého válce a vsunut do rakety
Použití:Pro krátkodobý velký tah s určitou velikostí
Lisovaná náplň hoří po celém povrchu
Pracovní tlak uvnitř spalovací komory je 5 až 15 MPa


Motory na kapalná paliva

Kapalná paliva mohou být:
- Jednosložková (směs paliva s okysličovadlem)
- Dvousložková (BEZPEČNĚJŠÍ - Palivo je odděleno od okysličovadla)

Paliva:
Uhlovodíky (benzín, alkoholy, anilin, ether)
Borovodík

Okysličovadla:
Kapalný kyslík
Peroxid vodíku
Kyselina dusičná
Oxid dusičitý
Fluor
Tetranitromethan

Palivo a okysličovadla se do motoru dopravují:
Přetlakem vhodného netečného (inertního plynu)
Čerpadly poháněnými expanzními plynovými turbínami
Turbíny jsou poháněny:
- Stlačeným plynem
- Spalinami vznikající ve spalovací komoře motoru
- Spalinami získanými spalováním vhodného paliva k pohonu těchto turbín

Palivo a okysličovadlo se mísí až ve spalovací komoře motoru
Obě látky se rozprašují soustavou trysek v tzv. rozprašovači
Množství paliva a okysličovadla je dávkováno automatickými ventily

Zážeh raketových motorů:
Elektrická jiskra v pomocné zážehové komoře
Pyrotechnická roznětka
Vstřik samozápalného paliva do spalovací komory
Chemickou reakcí (katalyticky)

Žádné komentáře:

Okomentovat