- Nejednodušší hřídelové spojky
- Použití: Pro pevné a trvalé spojení souosých hřídelů, kde se nekladou zvláštní nároky
- Konstrukčně jednoduché -> Levné
- Netlumí rázy a vibrace -> Přenáší se na druhý stroj, který je vystaven zvýšenému namáhání
Použití: Spojení dvou hřídelů, které přenáší velké kroutící momenty
Obvykle jsou konce obou spojovaných hřídelů vykovány do tvaru příruby a spojeny pomocí šroubů
Jeli utažení šroubů silné kroutící moment se přenáší pouze třením mezi přírubami
Příruby mohou být rovněž přivařeny nebo nalisovány za tepla
Jeli utažení šroubů silné kroutící moment se přenáší pouze třením mezi přírubami
Příruby mohou být rovněž přivařeny nebo nalisovány za tepla
Spojka trubková
Použití: Spojení pomaloběžných hřídelů (při vysokých otáčkách by vznikali velké odstředivé síly, protože spojka není vyvážená a ty by měli za následek chvění a vibrace)
Konstrukce je jednoduchá (Přes konce hřídelů se převleče trubka a vlastní spojení se provede pomocí klínů nebo kolíků)
Spojka korýtková
Použití: Pro přenos velkých točivých momentů
Přes konce hřídelů se nasadí dvoudílná objímka, která se stáhne šrouby (pro zvýšení bezpečnosti se může použít i pero)
Z bezpečnostních důvodů se spojka překrývá plechovým krytem
Z bezpečnostních důvodů se spojka překrývá plechovým krytem
Spojka kotoučová
Nejčastěji používaná pevná spojka
Tvořená dvěma kotouči, které jsou nasazeny na konce obou hřídelů a pojištěny:
- Perem: proti otáčení
- Šroubem: proti osovému posunu
- Perem: proti otáčení
- Šroubem: proti osovému posunu
Kotouče jsou spojeny šrouby a maticemi
Žádné komentáře:
Okomentovat