Použití např.:
Pístová čerpadla (těsnění pístů a pístních tyčí)
Hydraulických zvedáků (pro těsnění válců)
Velké ventily a šoupátek (pro těsnění otočných šroubových vřeten)
Pístová čerpadla (těsnění pístů a pístních tyčí)
Hydraulických zvedáků (pro těsnění válců)
Velké ventily a šoupátek (pro těsnění otočných šroubových vřeten)
Rozlišení dle materiálu:
Měkké
Tvořeny obvykle provazcem konopí, bavlny, korku, kůže, pryže, plastů
Provazec se vtlačuje do prostoru ucpávky nejčastěji pomocí šroubu a matice (dokud se celý prostor nevyplní -> zamezení úniku pracovní látky)
Měkké
Tvořeny obvykle provazcem konopí, bavlny, korku, kůže, pryže, plastů
Provazec se vtlačuje do prostoru ucpávky nejčastěji pomocí šroubu a matice (dokud se celý prostor nevyplní -> zamezení úniku pracovní látky)
Kovové
Pro těsnění částí vystavené vysokým teplotám a tlakům
Tvar kroužků čtvercového nebo obdélníkového průřezu
Vyrobeny obvykle z těžkých kovů (měď, olovo a jejich slitiny)
MUSÍ být mazány !
Pro těsnění částí vystavené vysokým teplotám a tlakům
Tvar kroužků čtvercového nebo obdélníkového průřezu
Vyrobeny obvykle z těžkých kovů (měď, olovo a jejich slitiny)
MUSÍ být mazány !
Manžetové
Obvykle se vyrábí z pryže, kůže a jiných měkkých materiálů
Průřez připomíná písmeno U
K těsnícím plochám jsou přitlačovány tlakem utěsňované kapaliny -> větší tlak kapaliny= větší přítlačná síla
Pro vyšší účinnost se používá více těsnění za sebou
Obvykle se vyrábí z pryže, kůže a jiných měkkých materiálů
Průřez připomíná písmeno U
K těsnícím plochám jsou přitlačovány tlakem utěsňované kapaliny -> větší tlak kapaliny= větší přítlačná síla
Pro vyšší účinnost se používá více těsnění za sebou
Těsnící kroužky
Pístní kroužky
Použití: Těsnění pístů spalovacích motorů (utěsňuje se spalovací prostor válce -> zamezení úniku spalovacích plynů a poklesu tlaku ve spalovacím prostoru
Vyráběny z kovů (nejčastěji šedá litina)
Tvar prstence, v jednom místě rozříznut -> tvoří tzv. zámek
Existují zámky
- Rovné
- Šikmé
- Ve tvaru Z
Počet kroužků je závislý na velikosti pístu a druhu stroje (obvykle 2 - 6)
Použití: Těsnění pístů spalovacích motorů (utěsňuje se spalovací prostor válce -> zamezení úniku spalovacích plynů a poklesu tlaku ve spalovacím prostoru
Vyráběny z kovů (nejčastěji šedá litina)
Tvar prstence, v jednom místě rozříznut -> tvoří tzv. zámek
Existují zámky
- Rovné
- Šikmé
- Ve tvaru Z
Počet kroužků je závislý na velikosti pístu a druhu stroje (obvykle 2 - 6)
Stírací kroužky
Stírají olej ze stěn válců -> zamezení úniku do pracovního prostoru
Stírají olej ze stěn válců -> zamezení úniku do pracovního prostoru
Oba druhy kroužků jsou uloženy v drážkách pístu s určitou vůlí, aby se mohly volně deformovat -> svojí pružností tlačí na stěny -> dokonalé těsnění
Hřídelová těsnění
Použití: Zamezení vniknutí nečistot do prostoru valivých ložisek
Druhy:
Gufero
Vnější plochou se zalisuje do válcového vybrání v rámu (stroje, převodovky, atd)
Vnitřní průměr MUSÍ PŘESNĚ odpovídat průměru utěsňované hřídele
Účinnost zvyšuje pružina, která vnitřní část přitlačuje k hřídeli
Gufero
Vnější plochou se zalisuje do válcového vybrání v rámu (stroje, převodovky, atd)
Vnitřní průměr MUSÍ PŘESNĚ odpovídat průměru utěsňované hřídele
Účinnost zvyšuje pružina, která vnitřní část přitlačuje k hřídeli
Odstřikovací kroužek
Princip: Odstředivé síly, které působí na částečky oleje ulpívající na rotujícím hřídeli je odstředivou silou vrhán na vnitřní plochu sběracího prostoru, po jeho stěnách stéká do sběracích kanálků, kterými je odváděn do olejové nádrže
Princip: Odstředivé síly, které působí na částečky oleje ulpívající na rotujícím hřídeli je odstředivou silou vrhán na vnitřní plochu sběracího prostoru, po jeho stěnách stéká do sběracích kanálků, kterými je odváděn do olejové nádrže
Labyrintová těsnění
Použití: Utěsňování hřídelů parních a vodních turbín
Podstatou funkce je postupné snižování tlaku (postupná expanze), která probíhá v jednotlivých drážkách těsnění, až na tlak okolí -> Drážky se zahltí párou/vodou čímž se zamezí úniku
Podstatou funkce je postupné snižování tlaku (postupná expanze), která probíhá v jednotlivých drážkách těsnění, až na tlak okolí -> Drážky se zahltí párou/vodou čímž se zamezí úniku
Žádné komentáře:
Okomentovat