Lze je velmi lehce prodlužovat či zkracovat
U rychloběžných strojů (např. vozidla) se používají řetězy výrobně a konstrukčně složitější
Parametry řetězů:
Rozteč
Hmotnost 1 m řetězu
Pevnost řetězu při jeho přetržení
Velikost stykové plochy v kloubu
Rozteč
Hmotnost 1 m řetězu
Pevnost řetězu při jeho přetržení
Velikost stykové plochy v kloubu
Článkové řetězy
Jsou sestaveny z kalibrovaných nebo nekalibrovaných článků
U velkých řetězů jsou články kované
Volba a velikosti článků řetězů vždy odpovídá průměru řetězových kol
Pro rychlosti do 1 m/s
Hlučné
Malá trvanlivost -> Užívají se v hrubých provozech a v prašném prostředí
Skoro se nepoužívají
Použití: U zdvihadel
U velkých řetězů jsou články kované
Volba a velikosti článků řetězů vždy odpovídá průměru řetězových kol
Pro rychlosti do 1 m/s
Hlučné
Malá trvanlivost -> Užívají se v hrubých provozech a v prašném prostředí
Skoro se nepoužívají
Použití: U zdvihadel
Zubové řetězy
Mají zubový profil
Zubový článek se skládá z tvarových destiček, které jsou navlečeny na kalených čepech
Řetěz je poměrně těžký a drahý
Tichý chod
Vzhledem k velké hmotnosti řetězu je potřeba při vyšších rychlostech počítat s velkou odstředivou silou
Zubový článek se skládá z tvarových destiček, které jsou navlečeny na kalených čepech
Řetěz je poměrně těžký a drahý
Tichý chod
Vzhledem k velké hmotnosti řetězu je potřeba při vyšších rychlostech počítat s velkou odstředivou silou
Ewartovy řetězy
Řetěz je tvořen z uzavřených článků, které mají na jedné straně válcový čep a na straně druhé je otevřenou háková objímka, kterou je možno při určitém naklonění navléci z boku na čep dalšího článku
Materiálem je většinou temperovaná litina
Hlučné při provozu
Nepotřebují údržbu
Použití: Lehké pohony s rychlostí do 1 m/s, kde není nutná přesnost chodu (elevátory, zemědělské stroje)
Materiálem je většinou temperovaná litina
Hlučné při provozu
Nepotřebují údržbu
Použití: Lehké pohony s rychlostí do 1 m/s, kde není nutná přesnost chodu (elevátory, zemědělské stroje)
Gallovy řetězy
Jsou sestaveny z čepů a pásnic
Čepy jsou na obou stranách osazeny a jsou na nich navlečeny pásnice
Konce svorníků jsou:
- Roznýtovány (nerozebíratelné spojení)
- Provrtány a zajištěné závlačkou (rozebiratelné spojení)
Malá provozní rychlost (do 0,5 m/s)
Mohou přenášet velká zatížení
Čepy jsou na obou stranách osazeny a jsou na nich navlečeny pásnice
Konce svorníků jsou:
- Roznýtovány (nerozebíratelné spojení)
- Provrtány a zajištěné závlačkou (rozebiratelné spojení)
Malá provozní rychlost (do 0,5 m/s)
Mohou přenášet velká zatížení
Pouzdrové řetězy
Na čepech mají navlečená pouzdra
Vnější články: Navlečeny na čepech
Vnitřní články: Navlečeny na pouzdrech
Pro přenášení větších výkonů se užívají dvouřadé či třířadé varianty
Provozní rychlost je do 12 m/s (20 m/s při dobrém mazání)
Vnější články: Navlečeny na čepech
Vnitřní články: Navlečeny na pouzdrech
Pro přenášení větších výkonů se užívají dvouřadé či třířadé varianty
Provozní rychlost je do 12 m/s (20 m/s při dobrém mazání)
Válečkové řetězy
Na pouzdrech vnějších i vnitřních článcích mají navlečeny volně otočné válečky
Válečky snižují tření při náběhu na řetězové kolo
Lze použít pro velké rychlosti až 15 m/S (např. u motocyklů)
Vyrábí se i jako dvouřadé či třířadé
Válečky snižují tření při náběhu na řetězové kolo
Lze použít pro velké rychlosti až 15 m/S (např. u motocyklů)
Vyrábí se i jako dvouřadé či třířadé
Čepové řetězy
Řetěz se skládá z otevřených článků, které se spojují ocelovými čepy, uloženými nehybně v okách a otočně v článku
Materiálem řetězu je většinou temperovaná litina
Materiálem řetězu je většinou temperovaná litina
Žádné komentáře:
Okomentovat