- Nejpoužívanější ovládatelná spojka
- Umožňuje spojování a rozpojování za provozu
- Použití: u všech motorových vozidel (ale v různých provedeních)
- Točivý moment se přenáší třením, které vzniká ve stykových plochách spojky a je tím větší čím je
- Větší přítlačná síla
- Větší součinitel tření
- Třecí plochy můžou být na:
- Čelních (rovinných) plochách
- Obvodových válcových plochách
- Často se používá i kuželová třecí plocha, která zvětšuje zvětšuje velikost tření -> zvětší se i velikost přenášeného točivého momentu
- Jedna příruba je uchycena pevně a druhá posuvně
- Přitlačením posuvné příruby k pevné přírubě se spojka "spojí" -> může přenášet točivý moment
- Přítlačná síla se vyvozuje pružinou a rozpojení spojky se provádí pomocí pákového mechanismu
- Pro přenos větších točivých momentů se používají spojky, které mají větší počet třecích ploch - lamel -> spojky lamelové
Při malých rozměrech (vzhledem k relativně velké třecí ploše) přenáší velké točivé momenty
Stavěcím šroubem se nastavuje velikost přenášeného točivého momentu a vyrovnává se opotřebovávání lamel
Jsou-li ocelové lamely, spojka musí pracovat s olejovou náplní
Suché spojky mají lamely s obložením
Stavěcím šroubem se nastavuje velikost přenášeného točivého momentu a vyrovnává se opotřebovávání lamel
Jsou-li ocelové lamely, spojka musí pracovat s olejovou náplní
Suché spojky mají lamely s obložením
Použití:
Obráběcí a textilní stroje
Motocykly
Obráběcí a textilní stroje
Motocykly
Žádné komentáře:
Okomentovat