- Mazací olejový film se vytváří v důsledku rotace zatíženého hřídelového čepu, protože mazivo má určitou přilnavost ke kluzným plochám čepu i ložiska
- Mazivo je rotujícím čepem unášeno a proudí v mazací vrstvě ve směru rotace čepu
- Pokud není hřídelový čep zatížen je ložisková vůle po celém obvodě stejná
- Jestliže čep zatížíme určitou silou, posune se ve směru působení této síly a v důsledku otáčení čepu i mírně do strany
- Mazivo, které ulpívá na povrchu čepu je jím unášeno do zužující se mazací vrstvy, ve které se vytváří hydrodynamický tlak, působící proti zatěžující síle
- Zatížený rotující hřídelový čep se ustaví v určité výstředné poloze, ve které jsou zatěžující síla a tlaková síla v rovnováze
- Hydrodynamická síla, která vzniká v mazací vrstvě je tím větší, čím větší je kluzná rychlost -> Hřídelové čepy menšího průměru se musí otáčet rychleji než velké -> záleží na obvodové rychlosti
Trubkové ložisko
Výrobně a konstrukčně nejednodušší
Použití: Pro malé zatížení a malé kluzné rychlosti
Většinou provedeno jako svařenec
Většinou nemá pánev
Mazání se provádí ručně nebo pomocí Staufferovy maznice otvorem v horní části ložiska
Většinou nemá pánev
Mazání se provádí ručně nebo pomocí Staufferovy maznice otvorem v horní části ložiska
Nejsou dělená ->Při jejich montáži/demontáži se musí demontovat hřídel, hlavně když je ložisko uprostřed
Ložiska pro větši obvodové rychlosti mají pánev, ve které jsou mazací drážky, pro usnadnění přívodu maziva
Dělená ložiska
Má vždy pánev a je sestaveno ze dvou částí
Dělící rovina prochází obvykle vodorovnou osou ložiska
Dělící rovina prochází obvykle vodorovnou osou ložiska
Výhoda: Možnost demontáže ložiska bez nutnosti demontáže hřídele
Pánev je většinou uchycená pevně (existují i ložiska, která mají pánev uchycenou kloubově -> umožnění naklápění pánve způsobené např. průhybem hřídele)
Segmentová ložiska
Mají kluznou plochu pánve tvořenou několika segmenty, které se mohou naklápět a ustanovit do nejvhodnější pracovní polohy
Vyznačují se klidným chodem
Vyznačují se klidným chodem
Použití: U vysokootáčkových hřídelů
Axiální ložiska
Mají rovinnou kluznou plochu, tvořenou
a) Pevnými segmenty
Vzniknou rozdělením kluzné plochy radiálními drážkami
Musí být klínovitě zkoseny, aby byly vytvořeny předpoklady pro vznik hydrodynamické tlakové vrstvy
Vzniknou rozdělením kluzné plochy radiálními drážkami
Musí být klínovitě zkoseny, aby byly vytvořeny předpoklady pro vznik hydrodynamické tlakové vrstvy
b) Naklápěcími segmenty
Za provozu se samy ustaví do nejvhodnější pracovní polohy, která umožní hydrodynamické tlakové síly
Za provozu se samy ustaví do nejvhodnější pracovní polohy, která umožní hydrodynamické tlakové síly
Žádné komentáře:
Okomentovat