Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

2.1.4.3 DRÁŽKOVÉ HŘÍDELE

Slouží ke stejnému účelu jako spoje perové (přenos točivého momentu)

Použití: Kde se náboj po hřídeli často posouvá i při zatížení (např. v převodových skříních silničních automobilů)

Může přenášet velké dynamicky působící silové zatížení díky velkému množství "per" zhotovených na hřídeli
Přesné (dokonale ustředí spojované součásti), ale montážně nákladné


Druhy drážkování

Rovnoboké drážkování
Boky per a drážek jsou navzájem rovnoběžné
Výroba v několika variantách:
- Lehké
- Střední
- Těžké
Středění hřídele a náboje je provedeno buď na vnější nebo na vnitřní průměr, popř. i na boky

Evolventní drážkování
Má boky per i drážek ve tvaru evolventy
Středění hřídele a náboje je obvykle provedeno na boky per

Jemné drážkování
Charakteristické velkým počtem drážek
Možnost jemného nastavení vzájemné polohy (díky velkému množství drážek) hřídele a náboje (např. u řadící páky motocyklu)


Montáž drážkových spojů

Nejdřív se musí odstranit z drážek otřepy a oděrky
K přilícování se používá škrabáku nebo brousku, NIKDY né pilníku
Těsné uložení (k dokonalému ustředění hřídele a náboje) se provádí nalisováním spoje na hřídel, ZÁSADNĚ NE rázy paličkou či kladívkem
Nalisování se často provádí za tepla, kdy se součást s nábojem ohřeje na 80 až 120°C a nasune se na hřídel
Po vychladnutí se získá pevný spoj
Ručním sestavením součástí s drážkovým nábojem a hřídelem se vytváří přechodné a hybné uložení

Žádné komentáře:

Okomentovat