Kolík je v jedné nebo ve více součástí usazen s předpětím způsobeným přesahem naráženého kolíku vůči díře nebo kuželovitosti zaráženého kolíku -> jsou lícované
Rozebiratelné spojení (častější montáž - demontáž snižuje spolehlivost)
Použití:
Zajišťují vzájemnou polohu součástí
Odlehčují méně pevné spoje (např. lepené)
Zajišťují vzájemnou polohu součástí
Odlehčují méně pevné spoje (např. lepené)
Nevýhody:
Zeslabují nosný průřez
Otřesy se uvolňují
Zeslabují nosný průřez
Otřesy se uvolňují
Druhy kolíků
Válcové kolíky
Mají průměr nepatrně větší než je průměr otvoru, do kterého se budou zarážet
Mohou se uvolnit, pokud je spoj vystaven rázům a vibracím nebo častou demontáží-montáží
Mají průměr nepatrně větší než je průměr otvoru, do kterého se budou zarážet
Mohou se uvolnit, pokud je spoj vystaven rázům a vibracím nebo častou demontáží-montáží
Kolíky s roznýtovanými konci
Je opatřen otvory pro snažší roznýtování
Mohou tvořit pevné i pohyblivé spoje
Je opatřen otvory pro snažší roznýtování
Mohou tvořit pevné i pohyblivé spoje
Kuželové kolíky
Kuželovost 1:50 zajišťuje samosvornost -> větší bezpečnost
Po zaražení vznikne tření jako u klínových spojů
Pro neprůchozí otvory (kolík nelze z druhé strany vyrazit) se používají kolíky, které mají na vnější straně nebo uvnitř závit -> pro možnost demontáže
Kuželovost 1:50 zajišťuje samosvornost -> větší bezpečnost
Po zaražení vznikne tření jako u klínových spojů
Pro neprůchozí otvory (kolík nelze z druhé strany vyrazit) se používají kolíky, které mají na vnější straně nebo uvnitř závit -> pro možnost demontáže
Rýhované kolíky
Na povrchu mají podélné ostré rýhy -> zaříznou se do materiálu -> větší bezpečnost
Na povrchu mají podélné ostré rýhy -> zaříznou se do materiálu -> větší bezpečnost
Pružné kolíky
Vyrobeny z jakostní oceli
V podélném směru rozříznutý
Vnější průměr je větší než otvor, do kterého se bude kolík zarážet
Po zaražení má kolík snahu se roztáhnout na původní průměr -> vznik tření
Vyrobeny z jakostní oceli
V podélném směru rozříznutý
Vnější průměr je větší než otvor, do kterého se bude kolík zarážet
Po zaražení má kolík snahu se roztáhnout na původní průměr -> vznik tření
Pojistné kolíky
Chrání pracovní stroj před přetížením a následným poškození
Překročí-li točivý moment určitou mez, dojde k přestřižení kolíku
Může být součástí spojky
Chrání pracovní stroj před přetížením a následným poškození
Překročí-li točivý moment určitou mez, dojde k přestřižení kolíku
Může být součástí spojky
Hřeby, šroubové hřeby, rýhované hřeby
Nahrazují nýty i šrouby u málo namáhaných spojů
Nahrazují nýty i šrouby u málo namáhaných spojů
Účel a použití kolíkových spojů
Účel a použití | Druh kolíku |
---|---|
Spoj nebo upevnění dvou součástí, např. kola na hřídeli, tyče v objímce | Spojovací a upevňovací příčné |
Spojovací a upevňovací podélné (spárové) | |
| Zajišťovací a vymezovací |
Pojištění strojních součástí proti přetížení, např. střižný kolík u pojistné spojky | Střižné |
Kloubové a otočné spojení dvou součástí | Kloubové |
Materiál kolíků
Nekalené kolíky: automatová ocel 11 140 nebo ocel 11 600
Kalené kolíky: oceli třídy 16 a 19 např. 19 421.4
Pružné kolíky: 11 700.4 či jiné materiály pro kalení
Kalené kolíky: oceli třídy 16 a 19 např. 19 421.4
Pružné kolíky: 11 700.4 či jiné materiály pro kalení
Uložení kolíků
Otvory nutno vystružit:
Válcový a kuželový kolík: H7
Pružný a rýhovaný kolík: H12 (nemusí se vystružovat)
Spojení dvou součástí nebo jejich pojištění - přechodné uložení:
- Válcový kolík: m6
- Otvor: H7
Válcový a kuželový kolík: H7
Pružný a rýhovaný kolík: H12 (nemusí se vystružovat)
Spojení dvou součástí nebo jejich pojištění - přechodné uložení:
- Válcový kolík: m6
- Otvor: H7
Pro otočné spojení se používá kolík s pro roznýtování s tolerancí h11
Montáž kolíkových spojů
Při montáži se nejdříve do ustavených součástí vyvrtá díra, do níž se mírným tlakem vloží kolík
Kolík se upevní (k dosažení přesahu) rázy nebo zalisováním
Kolík se upevní (k dosažení přesahu) rázy nebo zalisováním
Žádné komentáře:
Okomentovat