- V podstatě jsou jen " tlustší kolíky "
- Většinou uloženy s vůlí -> pro vytvoření kloubového spojení
- Mohou nahrazovat krátké nosné hřídele pojezdových vozidel, kladek -> musí se mazat
Bez hlavy
Bez děr
S dírami pro závlačky
Bez děr
S dírami pro závlačky
S hlavou
Bez děr
S dírami pro závlačky
Se závitovým koncem
Bez děr
S dírami pro závlačky
Se závitovým koncem
Název | Norma |
---|---|
Čep bez hlavy Tvary A a B | EN 22340 (02 2101) |
Čep s hlavou – Tvar A | EN 22341 (02 2109 |
Čep s hlavou – Tvar B | 02 2112 |
Materiál čepů
Materiál čepů je podobný jako u kolíků
- Nekalené čepy: 11 140; 11 500; 11 600
- Kalené a cementované čepy: 12 020.9; 14 220.9
- Nekalené čepy: 11 140; 11 500; 11 600
- Kalené a cementované čepy: 12 020.9; 14 220.9
Materiál čepů volíme tvrdší než u vidlice a táhla
Kalení a cementování použijeme tehdy, pokud pod vlivem velkých dynamických sil ve spoji vznikají velké tlaky ve stykových plochách
Kalení a cementování použijeme tehdy, pokud pod vlivem velkých dynamických sil ve spoji vznikají velké tlaky ve stykových plochách
Uložení čepů
Obvyklá uložení čepového spoje :
- Pro normalizované čepy: f8; h8; h11
- Otvory pro čep: H8; D9; D11
- Otvory pro čep ve vidlici: K8; M8 (pokud čep nebude pojištěn proti pootočení)
- Pro normalizované čepy: f8; h8; h11
- Otvory pro čep: H8; D9; D11
- Otvory pro čep ve vidlici: K8; M8 (pokud čep nebude pojištěn proti pootočení)
Čep se pojišťuje proti osovému posuvu závlačkami nebo pojistnými kroužky
Montáž čepových spojů
Spojovací čepy (s hlavou nebo bez) se pevně ukládají do jedné ze součástí a druhá součást se nasazuje na čep
Pevného uložení čepu se dosahuje nalisováním nebo zajištěním kolíkem či perem
Proti axiálnímu posunutí se čep pojišťuje závlačkou, pojistným kroužkem, atd.
Pevného uložení čepu se dosahuje nalisováním nebo zajištěním kolíkem či perem
Proti axiálnímu posunutí se čep pojišťuje závlačkou, pojistným kroužkem, atd.
Žádné komentáře:
Okomentovat