Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

2.1.3 ČEPOVÉ SPOJE

  • V podstatě jsou jen " tlustší kolíky "
  • Většinou uloženy s vůlí -> pro vytvoření kloubového spojení
  • Mohou nahrazovat krátké nosné hřídele pojezdových vozidel, kladek -> musí se mazat

Druhy čepů

Bez hlavy
Bez děr
S dírami pro závlačky

S hlavou
Bez děr
S dírami pro závlačky
Se závitovým koncem

Název Norma
Čep bez hlavy Tvary A a B EN 22340 (02 2101)
Čep s hlavou – Tvar A EN 22341 (02 2109
Čep s hlavou – Tvar B 02 2112



Materiál čepů

Materiál čepů je podobný jako u kolíků
- Nekalené čepy: 11 140; 11 500; 11 600
- Kalené a cementované čepy: 12 020.9; 14 220.9

Materiál čepů volíme tvrdší než u vidlice a táhla
Kalení a cementování použijeme tehdy, pokud pod vlivem velkých dynamických sil ve spoji vznikají velké tlaky ve stykových plochách


Uložení čepů

Obvyklá uložení čepového spoje :
- Pro normalizované čepy: f8; h8; h11
- Otvory pro čep: H8; D9; D11
- Otvory pro čep ve vidlici: K8; M8 (pokud čep nebude pojištěn proti pootočení)

Čep se pojišťuje proti osovému posuvu závlačkami nebo pojistnými kroužky


Montáž čepových spojů

Spojovací čepy (s hlavou nebo bez) se pevně ukládají do jedné ze součástí a druhá součást se nasazuje na čep
Pevného uložení čepu se dosahuje nalisováním nebo zajištěním kolíkem či perem
Proti axiálnímu posunutí se čep pojišťuje závlačkou, pojistným kroužkem, atd.

Žádné komentáře:

Okomentovat