Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

2.7.6 NOSNÉ KONSTRUKCE JEŘÁBŮ

Nosná konstrukce zachycuje:
a) Tíhu
- Břemene
- Mechanismů
- Ostatních částí
b) Účinky větru
c) Dynamické síly při provozu

Musí být:
Pevná a tuhá
Bezpečná proti převrácení
Lehká
Výrobně a provozně jednoduchá
Umožňovat
- Snadnou přepravu jeřábu
- Montáž a přístup k mechanismům
Splňovat zásady bezpečnosti
Vyhovovat po estetické stránce

Nosná konstrukce se skládá: z
Nosníků
Sloupů
Výložníků

Jednotlivé části se spojují:
a) Nýtováním (dříve)
b) Svařování (dnes)
- U spojů namáhaných na únavu jsou vhodnější spory tupé než koutové
c) Lepením (zkouší se)

Z přepravních důvodů bývá nosná konstrukce dělená
Jednotlivé díly se spojují šrouby o vysoké pevnosti nebo lícovanými šrouby

Nejpoužívanější materiály pro nosné konstrukce jeřábů:
a) Nýtované
10 370

b) Svařované
11 373
11 378
11 483
10 520
11 523

c) Trubkové
11 353
11 523

d) Oceli třídy 10 se používají jen na méně namáhané části
e) Pro snížení hmotnosti se některé části vyrábí i ze slitin hliníku (např. 42 4201)


Přehled jeřábových nosníků

Válcovaný
Výrobně jednoduchý
Těžký
Použití:Pro malé rozpětí a malé hmotnosti

Prolamovaný
Lehčí než válcovaný
Nosník I je plamenem rozřezán klikatým řezem, posunut a opět svařen

Plnostěnný (svařovaný nebo nýtovaný)
Použití: Pro velké nosnosti a malá rozpětí
MUSÍ být vodorovně vyztužen

Skříňový
Nejpoužívanější
Lehký
Vzdoruje vodorovnému ohybu a kroucení
Nepotřebuje prostorové vyztužení
Používá se ve spojení s skříňovým příčníkem a rohovými ložisky

Příhradový (svařovaný nebo nýtovaný))
Z tvárné oceli nebo trubek namáhaných na vzpěr nebo tah
Nejlehčí ze všech nosníků
Použití: Pro velká rozpětí
MUSÍ být prostorově vyztužen


Výpočet nosných konstrukcí


Postup je uveden v normě

Mezní stavy:
Únosnosti (pevnost, vzpěr, boulení, únava)
Přetvoření (průhyb, útlum, kmitáním)
Stabilita polohy (překlopení, posunutí)

Nutno dbát na nejnepříznivější:
a) Základní kombinace
Stálé zatížení
- Tíha nepohyblivých částí
- Stálá předpětí
Proměnlivá zatížení
- Pohyblivá části
- Břemeno
- Setrvačné a odstředivé síly
- Boční síly při příčení
- Tlačné síly větru

b) Mimořádná seskupení za provozu
Poruchy
Najetí na nárazník

c) Mimořádná seskupení mimo provoz
Zkoušky
Doprava a montáž
Silný vítr

Síly se násobí tzv. součinitelem zatížení (náhodné zvětšení užitečného břemene při provozu)
Vypočtená napětí se kontrolují s hodnotou uvedenou v normě nebo v materiálových listech
Při kontrole na únavu se hodnoty mezního napětí přiměřeně snižují podle únavových skupin jeřábů


Kontrola stability

Provádí se výpočtem i zkouškou

Při výpočtech se určují vzhledem ke klopné hraně zvlášť momenty sil
- Zabezpečujících (stálých)
- Klopných (proměnlivých)

Síly je nutné násobit součiniteli zatížení
Součet zabezpečujících momentů NESMÍ být menší než součet momentů klopných

Stabilitu nutno prokázat pro případy:
Při provozu s:
- Maximálním břemenem
- Setrvačnými silami
- Normální silou větru (pro tlak 250 Pa)
Se silou působící vzhůru v místě závěsu lana (desetina až 3 desetiny zatížení)
Bez břemene je zakotven na konstrukci působí dynamický větru 800 až 1 300 Pa a násobený součinitelem 1,2

K zvětšení stability pomáhá vyvažovací závaží (nehybné nebo pohyblivé)
U vozidlových jeřábů se k témuž účelu užívá výsuvných nebo výklopných podpěr

Žádné komentáře:

Okomentovat