Jsou jím vybavené podvěsné i jeřábové kočky a všechny druhy pojezdných jeřábů
Nosným členem je soustava pojížděcích kol
1.) Pokud jsou z důvodu únosnosti na každé straně více než dvě kola jsou spojeny s konstrukcí vahadly pro spolehlivé dosednutí i na nerovné kolejnici
2.) Obvykle je poháněna jen polovina pojížděcích kol -> Pro omezení možnosti zpříčení jeřábu, které by bylo způsobeno ->
- Nestejnou obvodovou rychlostí pravých a levých kol
- Nedostatečným rozvorem (alespoň šestina rozpětí)
- Mal tuhost konstrukce nebo základu
3.) Stejnou obvodovou rychlost zaručuje centrální pohon
4.) V praxi se osvědčuje i dělený pohon
- Oba poháněcí motory musí mít strmou charakteristiku
- Musí být tuhá konstrukce jeřábu
1.) Pokud jsou z důvodu únosnosti na každé straně více než dvě kola jsou spojeny s konstrukcí vahadly pro spolehlivé dosednutí i na nerovné kolejnici
2.) Obvykle je poháněna jen polovina pojížděcích kol -> Pro omezení možnosti zpříčení jeřábu, které by bylo způsobeno ->
- Nestejnou obvodovou rychlostí pravých a levých kol
- Nedostatečným rozvorem (alespoň šestina rozpětí)
- Mal tuhost konstrukce nebo základu
3.) Stejnou obvodovou rychlost zaručuje centrální pohon
4.) V praxi se osvědčuje i dělený pohon
- Oba poháněcí motory musí mít strmou charakteristiku
- Musí být tuhá konstrukce jeřábu
Tažené kočky mají malou hmotnost, protože nenesou poháněcí ústrojí
Podvěsné kočky slouží k zavěšení kladkostroje
Pohon:
- Ruční
- Motorický
- Bez pohonu
Pohon:
- Ruční
- Motorický
- Bez pohonu
Pojížděcí kola a kolejnice
Pojížděcí kola mají obvykle dva nákolky, aby se zamezilo sjetí kola z kolejnice
Mezi nákolkem a kolejnicí musí být vůle 5 až 20 mm se zřetelem na možné příčení jeřábu
Nosnost kola souvisí s životností
Při větším stykovém tlaku vznikají po určitém počtu styků s kolejnicí na styčné ploše jamky (pitting) a kolo je nutné vyřadit z provozu
Mezi nákolkem a kolejnicí musí být vůle 5 až 20 mm se zřetelem na možné příčení jeřábu
Nosnost kola souvisí s životností
Při větším stykovém tlaku vznikají po určitém počtu styků s kolejnicí na styčné ploše jamky (pitting) a kolo je nutné vyřadit z provozu
Otáčecí ústrojí
Slouží k vodorovnému přemísťování břemen u u otočných jeřábů
Nosné části:
Ložiska - Dvě radiální a jedno axiální
Opěrná pojížděcí kola (opěrné kladky nebo válečky) s centrálním čepem
"Obří" axiálně radiální kuličkové ložisko
Ložiska - Dvě radiální a jedno axiální
Opěrná pojížděcí kola (opěrné kladky nebo válečky) s centrálním čepem
"Obří" axiálně radiální kuličkové ložisko
Pohon se obvykle skládá:
- Ozubeného věnce na spodku jeřábu
- Pastorku na otočném vršku
- Ozubeného věnce na spodku jeřábu
- Pastorku na otočném vršku
Pastorek je poháněn od motoru přes převodovku a odvaluje se po ozubeném věnci
V otáčejícím ústrojí musí být stavěcí brzda
- Proti samovolnému otáčení (např. působením větru)
- Pro přesné zastavení
- Proti samovolnému otáčení (např. působením větru)
- Pro přesné zastavení
Je-li převodovka samosvorná musí být v ústrojí kluzná pojistná spojka
U věžových jeřábů je otočná část spojena s hnací kladou velkého průměru, kterou otáčí jedno nebo dvě navíjedla
Nejjednodušší jeřáby mají samostatný pohon pro otáčející ústrojí
U věžových jeřábů je otočná část spojena s hnací kladou velkého průměru, kterou otáčí jedno nebo dvě navíjedla
Nejjednodušší jeřáby mají samostatný pohon pro otáčející ústrojí
Žádné komentáře:
Okomentovat