Kroutícím moment [Nm]
Vstupní - Výstupní výkon [kW]
Otáčky [ot/min]
Životnost [hod]
Postup návrhu
1. Návrh motoru
Předpokládá se přibližná znalost celkové účinnosti
Předpokládá se přibližná znalost celkové účinnosti
2. Návrh kinematického schématu
3. Výpočet zatížení jednotlivých souhmotí
Je tím myšleno zatěžovací stavy na každém souhmotí hřídeli, podle navrženého kinematického schématu
Zatěžovací spektrum se skládá z:
- Kroutící moment [Nm]
- Otáčky [ot/min]
- Životnost [hod]
Je tím myšleno zatěžovací stavy na každém souhmotí hřídeli, podle navrženého kinematického schématu
Zatěžovací spektrum se skládá z:
- Kroutící moment [Nm]
- Otáčky [ot/min]
- Životnost [hod]
4. Návrhový výpočet průměru hřídele
Výpočet se provede z:
- Velikosti kroutícího momentu
- Dovoleného zatížení v krutu
V tomto kroku se zároveň navrhne vhodný materiál pro hřídel
Dovolené napětí se volí o "něco" menší než je běžné (zanedbává se ohyb)
Výpočet se provede z:
- Velikosti kroutícího momentu
- Dovoleného zatížení v krutu
V tomto kroku se zároveň navrhne vhodný materiál pro hřídel
Dovolené napětí se volí o "něco" menší než je běžné (zanedbává se ohyb)
5. Návrh rozměrů soukolí
Pro známý převod a zvolený typ převodu se určí:
a) Průměr kola
Musí se respektovat obvodová rychlost kola
Nesmí být příliš vysoká (do 35 m/s) z důvodu hlučnosti
b) Předběžný návrh modulu
Výpočet se provede ze zatížení souhmotí
c) Určí se počet zubů
Určuje se z průměru kola a z modulu
Případně ze zvoleného úhlu sklonu zubů
d) Šířka ozubení
Pro známý převod a zvolený typ převodu se určí:
a) Průměr kola
Musí se respektovat obvodová rychlost kola
Nesmí být příliš vysoká (do 35 m/s) z důvodu hlučnosti
b) Předběžný návrh modulu
Výpočet se provede ze zatížení souhmotí
c) Určí se počet zubů
Určuje se z průměru kola a z modulu
Případně ze zvoleného úhlu sklonu zubů
d) Šířka ozubení
Kolo by nemělo být příliš široké z důvodu dobrého styku v záběru, ani příliš úzké (běžná šířka bývá od 15 do 150 mm)
U výstupních převodů bývá větší
U výstupních převodů bývá větší
6. Zvolí se vhodný typ spojení kola s hřídelí
Musí se vzít v úvahu:
- Vlastnosti jednotlivých spojovacích prvků
- Únosnost
- Vůle
- Montážní a demontážní hlediska
- Náklady
Musí se vzít v úvahu:
- Vlastnosti jednotlivých spojovacích prvků
- Únosnost
- Vůle
- Montážní a demontážní hlediska
- Náklady
7. Návrh způsobu uložení hřídele
Zvolí se vhodná ložiska
Pro volbu vhodného ložiska se bere v úvahu:
- Typ ložiska
- Velikost ložiska
- Únosnost/trvanlivost
- Funkčnost
- Vůle
- Oteplení
- Ekonomické hledisko
Musí se řešit i spojení hřídele s ložiskem a spojení ložiska s rámem
Zvolí se vhodná ložiska
Pro volbu vhodného ložiska se bere v úvahu:
- Typ ložiska
- Velikost ložiska
- Únosnost/trvanlivost
- Funkčnost
- Vůle
- Oteplení
- Ekonomické hledisko
Musí se řešit i spojení hřídele s ložiskem a spojení ložiska s rámem
8. Dořešení tvaru hřídele
Musí se brát na zřetel:
- Tuhost hřídele
- Vlastní montáž
Musí se brát na zřetel:
- Tuhost hřídele
- Vlastní montáž
9. Návrh tvaru skříně
Návrh vnitřního uspořádání
Musí se zajistit snadná montovatelnost/demontovatelnost jednotlivých součástí ze skříně
Návrh vnitřního uspořádání
Musí se zajistit snadná montovatelnost/demontovatelnost jednotlivých součástí ze skříně
10. Kontrolní pevnostní výpočet
Výpočet se provádí VČETNĚ přídavných namáhání (např. ohybu u hřídelů)
Musí již být předepsány přesnosti ozubených soukolí
Výpočet se provádí VČETNĚ přídavných namáhání (např. ohybu u hřídelů)
Musí již být předepsány přesnosti ozubených soukolí
11. Vypracování technické dokumentace
Žádné komentáře:
Okomentovat