k svislé dopravě břemen a k jejich držení v požadované výšce
Přemisťují zdvižená břemena i vodorovným směrem mezi místy pracovního pole jeřábu
Nosnost
Nejvyšší dovolená hmotnost břemene
Hlavní parametr
Norma uvádí řadu od 0,1 do 1 000 t
Nejvyšší dovolená hmotnost břemene
Hlavní parametr
Norma uvádí řadu od 0,1 do 1 000 t
Další parametry
Výška zdvihu
Pracovní rychlost (zvedání, pojezd kočky, pojíždění mostu)
Rozměry pracovního pole (rozpětí, vyložení)
Výška zdvihu
Pracovní rychlost (zvedání, pojezd kočky, pojíždění mostu)
Rozměry pracovního pole (rozpětí, vyložení)
Přehled jeřábů
Pro výpočty se jeřáby a jejich části dělí podle celkového počtu pracovních cyklů a podle průměrného vytížení (poměr průměrného břemene a nosnosti) do 5 únavových skupin:
O - Velmi lehký provoz
I - Lehký provoz
II - Střední provoz
III - Těžký provoz
IV - Velmi těžký provoz
O - Velmi lehký provoz
I - Lehký provoz
II - Střední provoz
III - Těžký provoz
IV - Velmi těžký provoz
Ruční zdvihadla se nezařazují do žádné kategorie
Další hlediska třídění
a) Tvar nosné konstrukce
a) Tvar nosné konstrukce
b) Druh pohonu
Ruční
Elektrický
Parní
Spalovacím motorem
Hydraulický
Pneumatický
Ruční
Elektrický
Parní
Spalovacím motorem
Hydraulický
Pneumatický
c) Druh pohybu hlavní části nosné konstrukce
Stacionární - Nepojízdné
Pojízdné
Otočné
Plovoucí
Se sdruženými pohyby
Stacionární - Nepojízdné
Pojízdné
Otočné
Plovoucí
Se sdruženými pohyby
d) Účel a místo použití
Montážní
Dílenské
Hutní
- Slévárenské
- Licí
- Kovací
- Kalicí
- Sázecí
- Stohovací
Nádvorní
Skládkové
Stavební
Železniční
Přístavní
Havarijní
Montážní
Dílenské
Hutní
- Slévárenské
- Licí
- Kovací
- Kalicí
- Sázecí
- Stohovací
Nádvorní
Skládkové
Stavební
Železniční
Přístavní
Havarijní
e) Charakteristická část
Drápkový
Chapadlový
Magnetový
Drápkový
Chapadlový
Magnetový
Základní typ | Charakteristika | Druh | Poznámka | |
---|---|---|---|---|
Mostové |
|
|
| Stohovací |
Běžné |
| |||
Speciální | ||||
Portálové |
|
| Kočka navrch nebo uvnitř | Překládací mosty |
S otočným výložníkem |
| Přístavní | ||
Pojízdný a otočný výložník | ||||
Konzolové |
| S kočkou na neotočném výložníku | Kočka podvěsná - kladkostrojová nebo tažná | Těžký provoz |
S otočným výložníkem | ||||
Věžové a sloupové |
| S otočným sloupem |
| Montážní,stavební |
S neotočným sloupem | ||||
Kolejové, silniční, plovoucí |
| Kolejové | Železniční | |
Silniční |
| Velmi mobilní | ||
Plovoucí | ||||
Lanové, kabelové |
| Stacionární | Podpěry nehybné nebo výkyvné na bok | Pro stavbu mostů a přehrad |
Rovnoběžně pojízdné | Obě podpory pojízdné | |||
Pojízdné v oblouku | Jedna z věží pojízdná v oblouku | |||
Lanové portálové |
Mostový jeřáb
Nejpoužívanější
Obdélníkové pracovní pole
Po zvýšené jeřábové dráze pojíždí jeřáb
Nosná konstrukce má tvar mostu
Po kolejích na hlavních nosnících mostu se pohybuje pojízdné zdvihadlo - jeřábová kočka
Obdélníkové pracovní pole
Po zvýšené jeřábové dráze pojíždí jeřáb
Nosná konstrukce má tvar mostu
Po kolejích na hlavních nosnících mostu se pohybuje pojízdné zdvihadlo - jeřábová kočka
Jeřábová kočka
Podstatnou částí je lanový buben, na který se navíjí zdvihací lano spojené s kladnicí s hákem, na který se váže břemeno
Podstatnou částí je lanový buben, na který se navíjí zdvihací lano spojené s kladnicí s hákem, na který se váže břemeno
Pojížděním kočky a mostu se břemeno pohybuje vodorovně
Pojíždění zajišťuje pojížděcí ústrojí, umístěné na mostu a kočce
Pojíždění zajišťuje pojížděcí ústrojí, umístěné na mostu a kočce
Žádné komentáře:
Okomentovat