Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

2.7.4 BRZDY A ZDRŽE

Dle předpisů MUSÍ mít zvedací a sklápěcí ústrojí bezpečnou brzdu, která automaticky zabrzdí a drží břemeno, pokud dojde k porušení přívodu elektrického proudu
Brzda ve zdvihacím ústrojí vyvine MUSÍ být schopna vyvinout 1,2 až 2 krát větší moment než je moment způsobený břemenem


Stavicí brzdy

Postupně zastavují pohybující se břemeno až do klidu

Mají dvě provozní polohy
Poloha Zabrzděno - Brzdí stálým momentem vyvozeným pružinou nebo závažím
Poloha Odbrzděno - Do této polohy se dostanou působením odbrzďovače (nejčastěji elektromagnetického nebo elektrohydraulického (elha)

Bývají též součástí pojížděcího i otáčecího ústrojí


Spouštěcí brzdy

Jsou stále v poloze Zabrzděno

Při spouštění je nutno překonávat nadbytečný brzdící moment hnací silou
Brzdící moment je vyvozen tíhou břemene -> Úměrný velikosti břemene

Aby se neztěžovalo zvedání je brzda spojená s brzdným hřídelem prostřednictvím jednosměrné spojky (zdrže)
Použití:Nesamosvorné ruční zdvihadla


Regulační brzdy

Snižují rychlost na žádanou úroveň
Brzdící moment je proměnný -> Velikost je ovládána obsluhou nebo automaticky (např. odstředivou silou)
U elektricky poháněných zdvihadel se užívá brzdící účinek elektromotoru

Zvláštní regulační brzdy
Použití:
- Citlivé usazení břemene
- Jemné dojíždění


Zdrže

Zamezují nežádoucímu pohybu ústrojí -> Brání klesání břemene

Zubové zdrže (rohatka se západkou)
Bezpečnější
Pro bezpečnější a plynulejší záběr bývá na obvodu rohatky několik západek

Třecí zdrže
Bezhlučné
Spojité zachycování

Žádné komentáře:

Okomentovat