Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

2.5.5.4 KUŽELOVÁ SOUKOLÍ

Přenáší se otáčivý pohyb a točivý moment u různoběžných hřídelů, nejčastěji k sobě kolmých
Boky a hrany zubů se sbíhají na vrcholu kužele -> Profil se směrem k vrcholu postupně zmenšuje
U převodového čísla 1 jsou obě kola stejná
Největší je převodové číslo 5
V zubech vzniká osová síla, kterou musí zachytit axiální ložiska


Kuželová kola s přímými zuby

Zuby se zužují do vrcholu myšleného roztečného kužele -> Ztížení výroby, zmenšení přesnosti -> Vyžádání zvlášť pečlivé montáže pro zamezení zadírání zubů

Zvlášť citlivá na chyby vzájemné poloze os
Při chyb os jsou v záběru jen hrany zubů -> Předčasné opotřebení pastorku

Při montáži je třeba dbát, aby se protínaly osy pod potřebným úhlem -> Potřeba potřeba kontroly polohy ložisek v převodovkách


Kuželová kola s šikmými nebo tangenciálními zuby

Zuby jsou vytvořené po směru tečny ke zvolené základní kružnici
Výhody jsou podobné jako u čelních kol se šikmým ozubením


Kuželová kola se zakřivenými zuby

Mají zakřivené zuby podle spirály, evolventy, kuželového oblouku, hypocykloidy
Zakřivené soudečkové boky zubů mají vně a uvnitř téměř stejnou normální rozteč a přes celou šíři zubů také stejnou výšku zubů -> Dotýkají se jen ve středu zubů
Při vychýlení os se posouvá dotyková plocha, čímž může být vyloučeno jednostranné přetížení
Při zatížení se zvětšují dotykové plochy mezi boky zubů
Běží klidně, bez hluku
Nazadírají se
Vysoce zatížitelná
Hodí se pro rychloběžné pohony


Hypoidní kuželová kola

Osy hřídelů jsou mimoběžné
Více zubů v záběru (velký stupeň překrytí)
Běží obzvláště klidně
Pastorek může mít malý počet zubů -> možnost velkých převodových poměrů

Žádné komentáře:

Okomentovat