Použití:
Doprava těžkých, hrubozrnných, ostrohranných a horkých materiálů na kratší vzdálenosti
Dopravní prostředek v tunelových pecích
Doprava těžkých, hrubozrnných, ostrohranných a horkých materiálů na kratší vzdálenosti
Dopravní prostředek v tunelových pecích
Článkový pás, jehož konstrukce může být:
Roštová
Korečková
Kabelová
Laťková
Příčková
S unášecími řetězy
S řetězy s unášeči (hřebla)
S nosnými články
Roštová
Korečková
Kabelová
Laťková
Příčková
S unášecími řetězy
S řetězy s unášeči (hřebla)
S nosnými články
2. Šnekové dopravníky
Unášivý prostředek - šnek
Šnek je vlastně šroub a dopravovaný materiál je maticí
Intenzivnějšího promíchávání se dosáhne použitím obvodových nebo lopatkových šnekovnic
Dutý šnek umožňuje látku chladit nebo ohřívat
Hodí se pro jemné až středně zrnité látky, které nejsou lepivé, abrazivé a bez většího množství vláken
Poměrně malá spotřeba energie
Trpí velkým opotřebením součástí
Šnek je vlastně šroub a dopravovaný materiál je maticí
Intenzivnějšího promíchávání se dosáhne použitím obvodových nebo lopatkových šnekovnic
Dutý šnek umožňuje látku chladit nebo ohřívat
Hodí se pro jemné až středně zrnité látky, které nejsou lepivé, abrazivé a bez většího množství vláken
Poměrně malá spotřeba energie
Trpí velkým opotřebením součástí
Základní parametry:
Dopravovaný objem (objemový/hmotnostní průtok)
Dopravovaná délka
Průměr a stoupání šneku
Otáčky
Dopravovaný objem (objemový/hmotnostní průtok)
Dopravovaná délka
Průměr a stoupání šneku
Otáčky
Průměr šneku by měl tvořit pětinásobek největšího rozměru zrna
- Průměry šneku bývají 0,1 až 1,25 m
- Průměry šneku bývají 0,1 až 1,25 m
Stoupání šneku bývá 0,8D
- Stoupání bývá 0,08 až 1 m
- Stoupání bývá 0,08 až 1 m
Otáčky bývají 0,2 až 8 ot/s (menší otáčky na větší průměr)
3. Vibrační dopravníky
Kmitající podložka svými kmity přepravuje materiál
Nosným prostředkem je žlab nebo trubka vykonávající kmitavý pohyb
Nosným prostředkem je žlab nebo trubka vykonávající kmitavý pohyb
Podle způsobu buzení kmitů:
Mechanické
Elektromagnetické
Elektromechanické (vibrační elektromotor)
Mechanické
Elektromagnetické
Elektromechanické (vibrační elektromotor)
Mechanické vibrační dopravníky:
Pohyblivý žlab, jehož pohyb je vyvolán dvojklikovým mechanismem s krátkou spojnicí
Pohyb žlabu vpřed se děje menším zrychlením -> Materiál je třením unášen
Pohyb vzad se děje větší zrychlením -> Setrvačná síla přemůže tření a materiál proklouzne
Pohyblivý žlab, jehož pohyb je vyvolán dvojklikovým mechanismem s krátkou spojnicí
Pohyb žlabu vpřed se děje menším zrychlením -> Materiál je třením unášen
Pohyb vzad se děje větší zrychlením -> Setrvačná síla přemůže tření a materiál proklouzne
4. Elevátory
Pro svislou a strmou dopravu
Unášecí prostředky mohou mít různé tvary, které vynášejí i nabírají sypký materiál:
Korečkové
Lavičkové
Policové
Kapsové
Korečkové
Lavičkové
Policové
Kapsové
Tažným prostředkem je:
Řetěz
Pás
Lano
Řetěz
Pás
Lano
Největší význam mají korečkové elevátory
5. Vozíkové a závěsové dopravníky
Použití:
Mezioperační a meziobjektové dopravě rozpracovaných výrobků při hromadné výrobě
Během dopravy může probíhat technologický proces (např. sušení, namáčení, stříkání, atd)
Během dopravy může probíhat technologický proces (např. sušení, namáčení, stříkání, atd)
Rychlost může být:
Stálá
Proměnlivá
Přerušovaná (taktový provoz)
Stálá
Proměnlivá
Přerušovaná (taktový provoz)
a) Vozíkové
Jsou tažené různými unášecími prostředky
Rozdělení podle výškové úrovně
- Nadúrovňové (nad podlahou)
- Podúrovňové (pod podlahou)
- Závěsové (Tažný prostředek nad vozíkem)
- Rovinné
Jsou tažené různými unášecími prostředky
Rozdělení podle výškové úrovně
- Nadúrovňové (nad podlahou)
- Podúrovňové (pod podlahou)
- Závěsové (Tažný prostředek nad vozíkem)
- Rovinné
b) Závěsové
Nezabírají podlahovou plochu
Jsou unášeny:
- Řetězem
- Lanem
- Ocelovou šnekovnicí
Směr dopravy: Uzavřený okruh
- Vodorovný
- Šikmý
- Prostorový
Nezabírají podlahovou plochu
Jsou unášeny:
- Řetězem
- Lanem
- Ocelovou šnekovnicí
Směr dopravy: Uzavřený okruh
- Vodorovný
- Šikmý
- Prostorový
Žádné komentáře:
Okomentovat