Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

2.1.9.1 KOVOVÉ PRUŽINY

Konstrukční zásady kovových pružin

Materiál

Nejčastěji uhlíkové a slitinové oceli s vyšším obsah uhlíku určené k zušlechťování (zejména 11 800, 12 090, 13 270, 14 260, ...)
Pro vysoce namáhané pružiny se používají oceli třídy 13

Konkrétní materiál závisí:
a) Druh pružiny
Vinuté pružiny:
Patentovaný drát z oceli 12 071, 12 081, 12 090, 14 260 zušlechtěný
Dovolené napětí mezní: 480 až 960 MPa

Pružnice silničních vozidel:
Ocel: 12 090, 13 251
Dovolené napětí mezní: 600 až 750 MPa

Pružnice kolejových vozidel:
Ocel: 14 260 zušlechtěná
Dovolené napětí mezní: 1 000 až 1 700 MPa

b) Způsobu výroby
c) Rozměry

Ostatní materiály: Bronz, mosaz
Použití:
- Měřící přístroje
- Jemná mechanika
- Tam, kde se vyžaduje: Korozivzdornost, Dobrá elektrická vodivost


Druh pružiny a použití:

Šroubovitá válcová tažná/tlačná pružina - Všeobecné použití ve strojích a přístrojích

Šroubovitá kuželová tlačná pružina s progresivní charakteristikou - kde i při malém stlačení potřebujeme větší sílu než by vyvinula válcová pružina

Talířové pružiny samostatná - automobilové spojky
- Zabírá malý prostor
- Jednoduchá montáž
- Lze použít i v sadě

Kroužková pružina - Pro vyvinutí velké zatěžující síly

Šroubovité zkrutné pružiny - Měřící přístroje

Spirálové pružiny - Pohony mechanismů

Torzní tyče - Odpružení vozidel
- Obvykle kruhový průřez
- Jeden konec pevně uchycený
- Druhý konec otočně uložený působí kroutící moment

Listové pružnice - Odpružení vozidel
- Tvořené několika listy

Žádné komentáře:

Okomentovat