Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

2.1.1 ŠROUBOVÉ SPOJE

Nejčastěji používané strojní součásti

Použití:
Spojovací šrouby pro rozebíratelné spoje
Napínače lan a táhel
Uzavírací šrouby (vypouštěcí zátky)
Stavěcí šrouby k seřizování a nastavení vůle mezi součástmi
Měřící šrouby u mikrometrů
Silový převod pro dosažení velkých osových sil malými obvodovými silami(např. vřetenový lis, šroubový zvedák)
Pohybový šroub pro přeměnu točivého pohybu v posuvný (zvedák, vodicí šroub) nebo naopak (svidřík)



Normalizace šroubových spojů

Otvory pro šrouby
Hloubky děr se závitem pro závrtné šrouby
Zahloubení pro hlavy šroubů
Ukončení šroubů s metrickým závitem
Výběhy závitů

Výše uvedené hodnoty lze najít ve Strojnických tabulkách


Montáž a demontáž šroubových spojů

Součásti se šroubují:
A) Ručně
Síla na klíči se pohybuje v rozmezí 100 až 300 N -> předpětí je 30 až 80 kN
U moderních strojů se používá materiálu šroubu až na 80 - 90 % meze kluzu -> předepisuje se dodržování utahovacího momentu v toleranci ± 10 % -> utažení se provádí momentovým klíčem

B) Elektricky nebo pneumaticky

Šrouby se šestihrannou a čtyřhrannou hlavou utahujeme maticovými klíči
Šrouby s drážkou v hlavě utahujeme vhodným šroubovákem
Při práci se šroubovákem NESMÍ být levá ruka proti činné části šroubováku -> nebezpečí úrazu

Nářadí pro práci se šrouby a maticemi
Otevřený klíč oboustranný
Otevřený klíč jednostranný
Otevřený klíč s krátkou rukojetí
Oboustranný zavřený klíč na šestihrany
Hluboce vyhnutý oboustranný zavřený klíč na šestihrany
Otevřený a zavřený klíč
Jednostranný trubkový klíč na šestihrany
Oboustranný trubkový klíč
Nástrčný klíč nástavný
Nástrčný klíč na čtyřhrany
Ohnutý šestihranný zástrčný klíč
Čtyřhranný zástrčný klíč
Zavřený klíč na čtyřhrany
Zavřený klíč na šestihrany
Plochý šroubovák
Křížový šroubovák
Šroubovák zakončený šestihranem - imbus

Pro urychlení práce se používají elektrické šroubováky


Pojištění šroubových spojů

Všechny závity u spojovacích šroubů jsou samosvorné - za běžných okolností (bez dynamického zatížení, chvění, ...) se nemůže povolit

Rozeznáváme pojištění se:
A) Silovým stykem
Přítužná matice
Pružná podložka
- Nejčastější způsob pojištění
- Kalené
- Šikmo proříznuté a s tak ohnutými konci, že styková plocha při utahování po matice ostří klouže
- Po dotažení pružící konce podložky a její ostří zabraňují uvolnění matice, i když na spoj působí chvění a dynamické namáhání
Berma matice
Maticí, která má v sobě plastickou hmotu

B) Tvarovým stykem
Závlačky
- Prostrčí se dírou vyvrtanou v dříku šroubu nad maticí nebo dírou procházející maticí a dříkem
- Konce závlačky se rozehnou
Kolíky
Dráty
Speciální podložky (např. podložka s jazýčkem)
- Uchycení podložky na okraji blízké hrany s druhým koncem opřeným o hlavu nebo matici -> brání pootočení šroubu

C) Materiálovým stykem - málo používané
Přivaření hlavy šroubu
Barvou (plombování), lepidlem


Renovace a údržba šroubových spojů

Vzhledem k nízké ceně se šrouby, podložky a matice neopravují, ale nahrazují novými
Nutná kontrola zda není poškozen závit

Opravy vnitřního závitu:
Převrtáním na větší závit
Vyvložkováním (např. vložkou Heli-Coil)
- Speciálními nástroji se zašroubují do připravené díry
- Používají ji výrobci automobilů do hliníkových bloků -> závit má vlastnosti jako by byl vyříznut v oceli

Žádné komentáře:

Okomentovat