Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

2.3.6.1.1 MECHANICKÉ BRZDY

  • Slouží ke zpomalení a úplnému zastavení pohybu(např. u vozidel) nebo zajištění břemena v určité poloze(např. u jeřábů)
  • Podstatou funkce všech brzd je tření
  • Účinnost brzd je závislá na součiniteli tření materiálu stykových ploch brzdných kotoučů, pásů, atd.
  • Nejčastěji se používá materiál ferodo
  • Brzdové obložení se na čelisti nejčastěji lepí

1. Čelisťové brzdy

Patří mezi nejstarší typy

Použití:
U železničních vagónů ke zpomalení pohybu nebok jeho zastavení
U jeřábů k zajištěná břemena v určité poloze

A) Brzda jednočelisťová
Má jednu čelist uchycenou na otočné páce
Působíme-li nakonec páky silou (vyvozené např. rukou, pružinou, závažím) je čelist přitlačena k brzdnému kotouči
V třecí ploše mezi čelistí a brzdným kotoučem vzniká třecí síla, která působí proti směru otáčení brzdného kotouče
Čím větší silou působíme tím je větší brzdný účinek
Velikost vyvozené síly lze regulovat vhodnou velikostí páky

B) Brzda dvoučelisťová
Pracuje na stejném principu jako jednočelisťová brzda
Větší brzdný účinek (na brzdící kotouč působí třením dvě čelisti)
Použití: Jeřáby a výtahy

K ovládání se osvědčil elektrohydraulický odbrzďovač - Eldro:
- Brzda je za normální situace zabrzděnásilou pružiny - Chceme-li otočit brzdným kotoučem, musíme brzdu odbrzdit
- Provádí se to pomocí tlakového oleje, který se přivede pod píst - působí proti směru síly pružiny
- Tlakový olej je dopravován čerpadlem, které pohání elektromotor
- Úmyslným nebo neúmyslným přerušením elektrického proudu přestane čerpadlo dodávat tlakový olej síla pružiny opět přitlačí brzdné čelisti na kotouč


2. Brzdy pásové

Použití: Pro regulaci rychlosti spouštění břemenau menších zdvihacích zařízení a pro jeho zajištění v určité poloze

A) Pásová brzda jednoduchá
Brzdící účinek se mění v závislosti na směru otáčení brzdného kotouče - NEMOHOU se používat pro brždění pojezdů
Jeden konec brzdného pásu je uchycen v kloubu ovládací páky a druhý na páce samotné
V důsledku působení síly na konci páky dochází v třecích plochách mezi pásem a brzdným kotoučem ke vzniku třecí síly, která působí proti směru otáčení kotouče
V normálním stavu je brzda zabržděna(např. silou závaží, pružiny a odbrždění se provede překonáním této síly



B) Pásová brzda součtová
Od brzdy jednoduché se lišípouze způsobem uchycení brzdného pásu- oba jeho konce jsou uchyceny na páce - Umožnění plynulejšího brždění



C) Pásová brzda diferenciální
Největší brzdný účinek



3. Brzdy bubnové

Použití: U silničních motorových vozidel pro regulaci rychlostinebo k zastavení
K brzdnému bubnu jsou z vnitřní strany přitlačovány dvě čelisti, na jednom konci kloubově upnuty
Ovládání brzdy se provádí pomocí neokrouhlého kotouče, který při pootočení tlačí volné konce brzdných čelistí k brzdnému bubnu
Zpětný pohyb zajišťuje pružina
Neokrouhlý kotouč je ovládán mechanicky, hydraulicky, pneumaticky


4. Brzdy kotoučové

Ze všech brzdmají největší brzdný účinek

Použití:U silničních motorových vozidel - vytlačují brzdy bubnové

K brzdnému kotouči jsou z obou stran přitlačovány brzdné destičky (různých tvarů)
Přítlačná síla je vyvozená hydraulicky a zpětný pohyb realizuje pružina

Výhody:
Jednoduchá konstrukce
Snadná výměna opotřebovaných brzdných destiček



5. Brzdy kuželové

Použití:U ručních kladkostrojů, které mají větší účinnost převod nesamosvorným šnekem

Poklesu břemena brání rohatka se západkou a kuželová brzda, umístěná na hřídeli šneku v rohatce
Brzdu tlačí do záběru osová síla šneku
Brzda je automatická, neboť se brzdná síla zvětšuje úměrně s větší hmotností břemene


6. Brzdy špalíkové

Převážně kolové
Špalíky vozůbývajíz topolového dřeva, u železničních vagónů a lokomotiv z litiny
U železničních vagónů je je uspořádání podobné dvou čelisťové brzdě
Jsou ovládány vzduchovým brzdícím válcem, od něhož se brzdná síla přenáší na špalíky soustavou táhel a pák

Žádné komentáře:

Okomentovat